Temaer i Me&We
Materialekataloget til Me&We indeholder aktiviteter til otte overordnede temaer
Nedenfor kan I læse om baggrunden for og formålet med de enkelte temaer samt det estimerede tidsforbrug og timing for gennemførelsen af temaet.
De otte temaer i Me&We skaber tilsammen rammen for at styrke unges evne til at etablere og bevare de relationer, de har behov for og give unge positive erfaringer med at dele det, som er svært. Samtidig bliver de unge inspireret til at tage del i og ansvar for fællesskabet og skabe en kultur, hvor alle føler sig gode nok. Derudover er der fokus på søvn og den enkeltes evne og muligheder for at lade op, da mangel på søvn og hvile nedsætter bl.a. humør og empati, som er vigtige forudsætninger for at indgå i gode sociale relationer.
Temaernes rækkefølge og tidsforbrug
Det første tema ‘Godt i gang’ afvikles i løbet af de første par uger af efterskoleåret, og det sidste tema ‘Efter efterskolen’ passer til at runde skoleåret af. De mellemliggende temaer skal ikke placeres i en bestemt rækkefølge – dog med undtagelse af temaet ‘At lade op’, som skal afvikles før temaet ‘Søvn’.
På efterskolerne udarbejdes en plan over placeringen af de seks midterste temaer. Nogle temaer indlægges i årsplanen på forhånd, og andre temaer anvendes, når der opstår et relevant tidspunkt i løbet af skoleåret. Alle temaer og tilhørende aktiviteter er vigtige for det samlede udbytte af Me&We.
Temaerne varierer både i længde og i antallet af aktiviteter. Temaernes aktiviteter er tilrettelagt, så de kan integreres i efterskolens skema og hverdag.
Materiale der kan bruges i mange sammenhænge
Undervejs i de forskellige temaer vil der være materiale til aktiviteter, som kan afvikles fælles til fx fællestimer/fællessamlinger, samt aktiviteter, som kan afvikles i grupper eller klassesammenhænge. Temaerne kan desuden med fordel bruges som uformelt samtaleemne med eleverne uden for undervisningstiden i efterskolens hverdag.